Wanneer je een website lanceert, ben je in de beginnende fase van de website vooral bezig met de ontwikkeling. Er zijn al meerdere concepten van de website opgesteld en deze concepten zijn ook doorontwikkeld tot er uiteindelijk een definitief concept ontstaan is. Zodra het concept definitief klaar is voor lancering kan de site online gezet worden. Dit houdt in de meeste gevallen niet in dat de website volledig is afgerond. Er is altijd ruimte voor verbetering en ontwikkeling. Als de website goed is opgesteld zal er in de loop van tijd ook verkeer richting de website gegenereerd worden. Websites die onderhouden worden door ondernemers worden in de meeste gevallen gebruikt voor commerciële doeleinden. Zoals het genereren van leads of het verkopen van producten of diensten. Maar het is voor elke website uiteindelijk van belang dat er bezoekers op de website komen die de website en content tot zich nemen. Wanneer dit niet gebeurt, kun je nog zo’n mooi ontwikkeld webdesign hebben met aansluitende content, maar levert het zonder bezoekers niets op. Dus hoe kan je het verkeer van je website verbeteren? De mogelijkheden zijn talloos.
Hoe kun je autoriteit creëren voor een website?
Websites kunnen bereikt worden via verschillende mogelijkheden. De URL van de website kan in de zoekbalk van een browser ingevuld worden waardoor je naar de site verwezen wordt. Een andere manier is om gebruik te maken van een zoekmachine. Grotendeels van de bezoekers van een website zijn afkomstig van een zoekmachine, Google om precies te zijn. Google is een zoekmachine die zijn gebruikers wilt voorzien van de meest kwalitatieve en autoritaire websites. Dit doen ze door gebruik te maken van robots die het gehele internet doorzoeken naar websites. De websites worden gewaardeerd door middel van verschillende waarderingsfactoren. Websites met kwalitatieve, relevante en betrouwbare content die goed aansluiten op de branche waarin ze actief zijn, worden hoog gewaardeerd. Daarnaast moeten de websites technisch gezien ook in orde zijn. Een site moet onder andere gebruiksvriendelijk zijn en de pagina’s snel kunnen laden. Websites kunnen in de loop van tijd autoriteit opbouwen. Autoriteit is een ontzettend belangrijk onderdeel in de waardering van Google. Maar hoe kun je autoriteit voor je website creëren? Er zijn verschillende online marketingactiviteiten die uitgevoerd kunnen worden om autoriteit te verdienen. Voorbeelden zijn SEO en linkbuilding. Beide activiteiten zijn gericht om een website meer autoriteit te geven en hoger in de zoekmachine te komen.
Gebruik maken van linkbuilding
Een van de oudste en meest gebruikte vormen van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Linkbuilding staat voor het actief genereren van backlinks afkomstig van interne en/of externe domeinen die verwijzen naar een website. Maar wat is een backlink en hoe werkt het? Backlinks zijn hyperlinks die bijvoorbeeld in een tekst verwerkt zijn. De hyperlinks verwijzen naar een URL. Een backlink zorgt ervoor dat gebruikers van het internet gemakkelijker door webpagina’s kunnen navigeren. In het begin van Google werden de SERP’s ingedeeld met sites waar het meest naartoe verwezen werd. Des te meer backlinks, des te hoger was de positie in Google. Het duurde niet lang voordat hier misbruik van gemaakt werd, sindsdien heeft Google verschillende waarderingsfactoren opgesteld om de kwaliteit van een website te kunnen wegen. Ook linkbuilding werkt nu anders. In tegenstelling tot het verleden gaat de kwaliteit van een backlink boven de kwantiteit. Wat is een kwalitatieve backlink? Een link die afkomstig is van een autoritaire website en die verwerkt is in een relevant, betrouwbaar en kwalitatief stuk content.
Online adverteren
Een andere effectieve manier om bezoekers te genereren is het gebruikmaken van advertenties. In tegenstelling tot linkbuilding en SEO is adverteren zeer rendabel op de korte termijn. Je kunt tegen betaling een advertentie verspreiden op verschillende online kanalen zoals sociale media, websites en zoekmachines (SEA). Tegen betaling kan er snel en effectief een resultaat behaald worden. In tegenstelling tot SEO is het resultaat van SEA direct waarneembaar. SEO kan op de lange termijn meer betekenis krijgen door de opbouwende kracht van de tactiek. Wil je graag als bedrijf of ondernemer gebruik maken van online marketing maar weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? Wellicht is een online marketing bureau voor jou wel de oplossing. Je kunt de strategie, activiteiten en het monitoren van de voortgang uitbesteden aan professionals. Op deze manier kun je sneller betere resultaten halen dan wanneer je online marketing volledig op jezelf neemt. Toch van plan om online marketing zelf uit te voeren? Begin met het opstellen van een strategisch marketingplan. Zet een strategie uit met passende marketingactiviteiten. Zo kun je jezelf ontwikkelen op het gebied van online marketing.