Marketing met de zoekmachine

SEO marketing, misschien heb je er eerder al mensen over horen praten of ben je de term op het internet tegen gekomen. SEO is een vorm van marketing en optimalisatie en staat dan ook voor ‘Search Engine Optimization’. Deze vorm van marketing houdt zich bezig met de vindbaarheid van jouw website of webshop binnen de zoekmachines zoals Google en Bing.

Voor het gebruik hiervan zijn er niet perse SEO marketing regels, maar er zijn wel dingen om rekening mee te houden als je ermee aan de slag gaat. Zo is SEO een strategie die op lange termijn werkt. Dit heeft te maken met dat er heel veel websites op Google zijn, dus om hierbij een hoge positie te krijgen, kan een tijdje duren. Daarnaast kan het resultaat soms moeilijk meetbaar zijn, zeker als je hier zelf weinig van weet.

Alsmaar in beweging

Omdat de online wereld en daarmee ook de zoekmachines alsmaar in beweging zijn, is het belangrijk om daarin mee te gaan. Zo kan je bijvoorbeeld SEO organic search marketing inzetten, om met de tijd mee te gaan en de beste organische groei voor je bedrijf te garanderen.

Alle verschillende varianten van SEO marketing zijn op drie punten gefocussed, zogenaamde pijlers van de SEO en SEA marketing. Als je al deze drie pijlers op de juiste manier toepast, zal je het meeste resultaat ervaren. Deze drie zijn de kwalitatieve website, content marketing en een hogere autoriteit. We zullen hier even wat verder op ingaan om deze duidelijker te maken, te beginnen met een kwalitatieve website.

Kwaliteit, content en autoriteit

Een grote beginnersfout is het focussen op zoekwoorden bij het opzetten van een marketing structuur. Tuurlijk, deze zijn ook belangrijk, maar om ervoor te zorgen dat deze ook echt nut hebben moet de structuur van de website ook goed zijn. Een verkeerde structuur, code of URL-structuur kan ervoor zorgen dat een website er lang over doet om te laden, waardoor mensen al snel geneigd zijn om terug te gaan naar de zoekmachine en toch maar een andere website aan te klikken. Als Google of de andere zoekmachine doorheeft dat dit vaker gebeurd, zullen ze minder snel jouw website aanbieden aan nieuwe zoekende mensen.

Naast een duidelijke structuur en kwaliteit van de website, is de content het belangrijkste onderdeel. Als jouw website niet aansluit op wat er gezocht wordt, zal de site snel lager in de resultaten eindigen. Tekst is een groot onderdeel hiervan, maar content is veel meer dan alleen de inhoudelijke tekst. Hieronder vallen ook foto’s, video’s , podcasts en meer. Om hier vervolgens de juiste zoekwoorden bij te selecteren, kan er een keyword analyse worden uitgevoerd.

Tot slot, de autoriteit die jij uitstraalt en hebt tegenover andere websites of webshops. Betrouwbaarheid is natuurlijk een belangrijke factor als je het hebt over relevante informatie of producten. Omdat dit niet met de hand bij iedereen gecontroleerd kan worden, wordt dit met een soort digitale scanner gedaan. Deze kijkt onder andere naar hoeveel andere sites naar jou linken, en de kwaliteit van deze links. Ze moeten wel op een relevante andere pagina staan, zodat ze n iet als spam beschouwd worden.