Ben je van plan om in 2022 flink te investeren in online marketing? Een verstandig besluit, want anno nu loop je als ondernemer enorm veel kansen mis door dit niet te doen. Zeker sinds de coronaperiode is men nog meer online op zoek naar producten en diensten. Eén van de belangrijkste aspecten van online marketing is zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Hiermee zorg je ervoor dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Met deze 3 SEO-trends haal jij dit jaar je gewenste bezoekers binnen.
1. Page experience wordt steeds belangrijker
Page experience, wat bedoelen ze daar nou weer mee? Simpel, page experience betekent niets meer dan de ervaring die een gebruiker heeft op de pagina’s van jouw website. Eén van de belangrijkste factoren voor Google hierin is websitesnelheid. Vorig jaar introduceerde Google via een belangrijke update de Core Web Vitals. Dit zijn drie belangrijkste metrics die een indicatie geven van de laadsnelheid van je website.
- Largest Contentful Paint (LCP)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
- First Input Delay (FID)
Hoe scoor je dan goed op deze metrics? Voor een goede LCP-score moet je ervoor zorgen dat de grootste elementen op je pagina zo snel mogelijk inladen. Om een goede CLS-score te behalen moet je voorkomen dat elementen op je pagina verspringen tijdens het laden. En om een goede FID-score te hebben moeten je pagina’s zo snel mogelijk interactief zijn. Voor goede SEO-resultaten maak je dit jaar dus je laadtijd een prioriteit.
2. Veranderingen in de SERP
Anno 2022 verandert de samenstelling van de SERP (Search Engine Results Page) steeds vaker. Geen 10 simpele blauwe links meer zoals vroeger, maar ook allerlei andere modules zoals featured snippets, knowledge graphs en nog veel meer. Zo zien we vandaag de dag steeds vaker de ‘mensen vragen ook’ module verschijnen.
Het is dus zaak om je website zo te optimaliseren, dat deze in een featured snippet of ‘mensen vragen ook’ module komt te staan. Het is hiervoor belangrijk om zo goed mogelijk te voldoen aan de zoekintentie van zoekers. Waar zijn ze nou precies naar op zoek als ze een bepaalde zoekterm gebruiken? Ook is het slim om je content op een vraag-antwoord manier op te bouwen. Zo vergroot je de kans dat je in één van de genoemde modules opduikt.
3. E-A-T
E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness, wat belangrijke factoren zijn voor Google om de kwaliteit van content mee te meten. Anno 2022 is betrouwbaarheid natuurlijk enorm belangrijk voor Google. Het laatste wat ze willen is nepnieuws vertonen bij onderwerpen die daar gevoelig voor zijn. Denk maar aan de coronacrisis en alles wat daar mee samenhangt. Zorg er dus voor dat je betrouwbare content schrijft en op je website transparant bent over wie je bent. Ook helpt het om hoge autoriteit backlinks te vergaren en in je content te linken naar betrouwbare externe bronnen.